петък, 28 ноември 2014 г.

Торта с райски ябълки и шоколадов мус Persimmon cake with chocolate mousse

IMG_6109

Ето я и есента!... Листопад, кърпикожух, в небето жерави! Какво спокойно време, нищо отривисто!-Йордан Радичков

Райската ябълка е невъзпят герой в моята кухнята. По отношение на храните съм на ''обичам'' и ''мразя'' Като се замисля в графата'' мразя '' присъстват само едно две неща.За райската ябълка имах отдавнашни стипчиви спомени ,а есенно време ,видех ли го по пазарите неприятно потръпвах....До днес ,когато ми бе разяснено колко неправилно съм го яла този плод .Щом съм обичала тиква, нямало как да не ми хареса райската ябълка ,номера е да я изчакам да презрее и омекне хубаво.Прочитайки колко е полезен този пренебрегван плод ,реших твърдо да се преборя с моето неприятно усещане .За мой късмет в магазина измежду райските ябълки имаше 5 много добре узрели тъмно оранжеви плода,меки на допир У дома грижливо измих ,нарязах си го на 4 парченца и изрецитирах по детски: ''Мечка страх мен не ме е страх '' ...Задържах в уста парченцето ,за да усетя вкуса ,за моя изненада не усетих онзи стипчив вкус ,даже се оказа много приятен. Нещо средно между добре узряла зарзала и пъпеш. Но,за моя вкус не бе достатъчно сладък. Зачудих се с какво бих могла да си го подсладя ,а защо ли да не приготвя и десерт.Първо си помислих за едно леко парфе ,но сещайки се за половинката шоколадов блат останал ми от тортата на Поли ми хрумна друго съчетание .Плодовото парфе поне за мен е един пролетен и летен вариант за десерт ,а сега ми се прииска нещо по засищащо и многооо шоколадово.Нещо като двойно удоволствие от пухкав шоколадов блат и плътен шоколадово райски мус .За завършек нежно и ароматно желе от пасирани райски ябълки ....

Необходими продукти :

За 1 бр шоколадов блат с размер 26 см - аз го разрязах на две и използвах само едното блатче

3 яйца

100 г захар

130 г брашно

50 г тъмно какао

1 суп.лъж бакпулвер

1/4 к.л.сода бикарбонат

1/4 к.л.сол

100 мл прясно мляко премесено с 1 с.л. бял оцет

100 мл разтопено краве масло

Начин на приготвяне:

Избийте яйцата и захарта до пухкавост .Пресейте брашното ,какаото,солта и набухвателите .Намалете оборотите на миксера и постепенно добавяйте от сгъстеното мляко,маслото и сухите съставки.Завършете с брашно.Сместа разпределете във форми .В моя случай две сита с размер 20 см.Да,сито за пресяване,застлано с хартия за печене.Поставете в предварително загрята на 180 г фурна и изпечете за около 30-40 мин. След това извадете и прехвърлете на метална скаричка до пълното му изстиване.Напълно изстинал срежете на две.

За ябълково-шоколадовият райски мус-

2 броя узрели райски ябълки

2 жълтъка

200 мл заквасена сметана

200 г маскарпоне

6,7 суп.лъж.мед

200 г шоколадов кувертюр

няколко капки коняк

Начин на приготвяне:

Разтопете начупеният шоколад на водна баня .Отделете белтъци от жълтъци .Уверете се ,че шоколада не е много горещ и чак тогава добавете жълтъците .Отново на водна баня и при непрекъснато разбъркване с миксер или на ръка ,разбийте до посветляване сместа или около 3-5 минути.Оставете го настрана да се охлади.Пасирайте или намачкайте с вилица плодоветеа( като предварително сте премахнали ципата) .Добавете ги към шоколодовата смес. В купа избийте за кратко маскарпонето с част от меда.В друга купа избийте заквасената сметана и останалият мед. В една от купата смесете всичко,добавете коняк или друг ваш любим алкохол и объркайте до хомогенност. В ринг с високи стени поставете 1/2 от блата .Ако обичате много сочни торти ,може да сиропирате блата.Аз не направих това, блата е приятно влажен,а и поема от сочността на муса.Изсипете шоколадовият мус върху блата и поставете в хладилник да се стегне за няколко часа.

През това време пригответе желето. Обелете и намачкайте с вилица две райски ябълки.Накиснете 20 г желатин .В тенджера загрейте 500 мл вода ,100 г захар .Когато течността заври прибавете ябълковата смес и оставете да поври минута ,две .Отдръпнете от котлона и добавете желатина.Разбъркайте ,a от топлина той ще се разтопи.Оставете го да се охлади.Ако желаете да ускорите процеса може просто да запушите мивката ,да я напълните със студена вода и внимателно,за да не навлезе вода в желето,разбърквайте известно време .Извадете тортата от хладилника и внимателно залейте с изстиналото желето .Отново желирайте за минимум час .Когато желето се е стегнало ,внимателно прекарайте острието на тънък нож по стените на формата.Може и да го затоплите над течаща гореща вода.Прехвърлете тортата в красив поднос и сервирайте с настроение .

IMG_6068 IMG_6115

Неописуемо удоволствие ми достави снимането в градината. Нямаше ме една седмица на вилата и идвайки в съботата забелязах ,че есента си е отишла...като далечен спомен ,все едно не е съществувала .Повечето листа ,които бяха цветно обагрени бяха нападали на земята . Сигурно сте виждали виждали падащ есенен лист ..А чували ли сте ?Загледана в почти оределият ни плет от диво грозде ,търсейки най-добрият ъгъл и светлина ,чух шума...или по-скоро въздишка,въздишка като на сбогуване с родител .Помръкнах и ми стана тъжно.Загледах се в лекото и ефирно движение на падащият лист .А то забелязвайки своите посестрии и почуствало,че не е само,се оживи и ми се засмя .Обзе ме желание да снимам. Щраках и си мислех какво пък това не е край,това е ново начало .Предстоят ни безброй уютни мразовити вечери пред запалената камина ,греяно вино , ябълкови пайове ,ароматите на Коледа и красотата на белият снежен килим в двора .

IMG_6093 IMG_6074 IMG_6078 IMG_6124

IMG_6131-001 IMG_6074 IMG_6093 IMG_6095

Няма коментари:

Публикуване на коментар