четвъртък, 2 април 2015 г.

Фунийки с яйчен крем

Класика от детството !!! Емблематично лакомство от онези години ,когато млякото беше в стъклено бурканче с алуминиеви капачки.Колко пъти съм се нарязвала в стремежа си да я откопча от накъдрената и прегръдка с бурканчето..... Защо съм се порязвала ли ? Може би защото фолиото беше толкова твърдо и плътно ,че по-скоро приличаше на тънка тенекийка .Именно на тези тенекийки свити на фунийки ,домакините навиваха тестото .Е,майка ми не беше типичната градска домакиня,но чинка ми... Обаче , най-хубавият точен тиквеник беше на мама ! Чинка Лучия бе много фина и изтънчена жена .Омъжила се бе за чичо ми-стар ерген с 20 години по-голям от нея и не знам защо , това в моите представи я правеше много специална жена .Такива бяха и сладкишите и - ''Агнеса'', ''Дамски каприз'' ,фунийките -наричани от нея ''Шилерови букли'' .Гледах я с възхита ,когато и бях на гости и поглъщах лакомо вкусотиите с които ме черпеше. Прокарвах всяка хапка разбира се със Швепс. Ех,спомени .... След години и поисках рецептите .Бурканчета вече бяха излезли от употреба ,но за мой късмет на работата имахме тенекеджия ,който ми изработи формички-фунийки.Та те са най-важните според мен ,останалото е желание .

Продукти за тестото:

3 яйца

1 ч.ч. кристална захар/довечера ще я изтегля,но моята не е от високият тип с вместимост 240 мл/

1 /2 ч.ч. кисело мляко размесена с 1 ч.л. сода бикарбонат

1/2 ч.ч. заквасена сметана

1/2 ч.ч. краве масло-разтопено

1/2 пакетче бакпулвер -5 г

1,2 ванилии

около 600 г брашно + още малко при разточването

По нейната рецепта наместо бакпулвер трябва да се сложи 1/2 ч.л. амонячна сода .Не винаги имам у дома обаче и затова я заменям с бакпулвер.За мен тестото с амонячна сода бухва повече и е на шупли ,но пък адски много ми докарва фунийката на вкус като курабии и затова предпочитам този вид набухвател. Мое хрумване е и към киселото мляко да добавя заквасена сметана .По мои наблюдения тестото става по пръхко. В козунаците и курабиите също прибавям сметана.Понякога към маслото добавям и олио ,но не за сметка на количеството .

Продукти за яйченият крем :

1 литър прясно мляко

250 г захар

10 жълтъка

50 г брашно + 50 г пшенично нишесте

2,3 сухи ванилии

Смлени ядки за гарниране

Начин на приготвяне на тестото:

Яйцата и захарта се разбъркват за кратко с телена бъркалка ,добавя се постепенно мазнината ,сметаната и набухналото от сода кисело мляко.На първото сипване на част от брашно се прибавя и бакпулвера .Замесва се меко тесто.Снощи специално го измерих и за тези количества и яйца размер ''М'' ми отиде 600 г. Тестото никога не го меся с пръсти .Ползвам винаги силиконова шпатула за обиране ,с която обработвам тестото,''изстъргвам '' полепналото по плота и влагам в тестото .Така не ми лепне зверски по пръстите Прави се на топка,набрашнява се и се оставя настрана покрито с кърпа да отпочине . Формичките прилежно се намазват с четчица и с мазнина -масло или олио.Тавичките се застилат с домакинска хартия .Фурната се загрява на 200 градуса. От тестото се отделя 1/3 . Фино се набрашнява плота и се разточва правоъгълен лист с дебелина от 4 до 5 мм . Дължината е някъде около две педи .Забелязала съм, че толкова ми е достатъчно ,за да обвия формичката .С помощта на обикновен нож или резачка за пици се изрязват ивици с ширина 1 до 1,5 см. Завиването започва от острият край на металната фунийка ,спираловидно и застъпващо поне с 0,5 мм долната ивица .В горният край металната форма трябва да остане поне сантиметър непокрита.Това ще ви помогне по-лесно да я освободите.

IMG_9409-001

Така завитата фунийката се поставя върху тавичката ,като горният край на тестената лента да сочи дъното .Пекат се до леко кремав загар за около 15 минути. Няколко минути след изваждането им от фурната отстранете формичките.За целта -с помощта на кърпа , прихването металната форма ,а с другата ръка внимателно прихванете с дланта тестената фунийка и с леко завъртване я извадете .Подредете ги в дълбоки купи с острият край надолу.

Начин на приготвяне на крема :

В голяма тенджера загрейте 600 мл. прясно мляко.Жълтъците със захарта избийте на пухкав крем .Отделете около 100 мл от топлото мляко .Пресейте брашното и нишестето.Към избитите жълтъци започнете на тънка струйка да вливате мляко като периодично редувате с по няколко лъжици брашно .Към горещото мляко влейте яйчената смес и разбърквайте непрекъснато.Моя котлон бе на 6 степен от възможни 9 .Когато крема започне да се сгъстява ,добавете и половината от студеното мляко ,после и останалите 200 мл. Продължете варенето до сгъстяване на крема.Отдръпнете от котлона и добавете ванилията.Още докато е топъл започнете да пълните фунийките .Аз използвам пош с кръгъл накрайни ,но и с малка лъжичка съм успявала. След час-два часа , ако желаете може да потопите отвора в смлени орехи или филирани бадеми и да напудрите буклите .Желателно е да престоят поне за една нощ !

Atalante IMG_9426 Atalante IMG_9415 IMG_9441-001 IMG_9449

Няма коментари:

Публикуване на коментар